Przez niejasne sformułowania prawne i przez zawiłości związane z mnogością dokumentów, często zdarza nam się czegoś nie wiedzieć lub źle zrozumieć. Czasami prowadzi to do różnych problemów i komplikacji. W tej serii będziemy starali się wyjaśnić wszystkie zawiłości i jasno zinterpretować prawo. Jeżeli masz z czymś problem lub jakieś wątpliwości – koniecznie do nas napisz. Bardzo wiele osób może mieć podobny problem.
Rejestracja dziecka w USC
Często piszecie i dzwonicie do nas zestresowani, że macie tylko 3 dni na rejestracje dziecka i że przecież nie zdążycie zrobić badania DNA określającego płeć dziecka, a bez tego Urząd Stanu Cywilnego nie może zarejestrować dziecka. Na szczęście sytuacja w praktyce wygląda inaczej i wasz stres w tym wypadku jest nieuzasadniony! Udało nam się ustalić co jest przyczyną takiego stanu rzeczy.
Niestety, w sieci znaleźliśmy bardzo dużo błędnych informacji o obowiązującym terminie 3 dni od daty urodzenia dziecka (czyt. poronienia). Nawet na stronie e-Urzędu informację są nieprawidłowe. Co gorsze te informacje są bardzo często powielane przez internautów.
Bardzo dokładnie przyjrzeliśmy się temu tematowi i mamy w końcu odpowiedź.
Obowiązującym aktem prawnym, który reguluję czas i inne kwestie formalne jest „Ustawa – Prawo o aktach stanu cywilnego z dnia 28.11.2014”.
Ustawa mówi jasno:
Artykuł 55 ustęp 1 „Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje się w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a w przypadku gdy dziecko urodzi się martwe – w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia”
Okazuje się więc, że to co często stresuje rodziców wynika z dezinformacji i jeżeli uda wam się uzyskać kartę martwego urodzenia nie będziecie mieli żadnych problemów z rejestracją dziecka.
Bardzo często kiedy ten dokument jest gotowy, szpital sam przekazuję go do Urzędu, a rodzice muszą stawić się tylko z dokumentem tożsamości.
W celu upewnienia się, że dobrze rozumiemy prawo, pozwoliliśmy sobie na kilkanaście telefonów do losowo wybranych Urzędów Stanu Cywilnego w Polsce. Pracownicy wszędzie okazywali się bardzo mili i pomocni, a co ważniejsze doskonale znali procedury. Cieszy nas taka postawa.
Bardzo dziękujemy Pani Katarzynie z Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej za szybką odpowiedź, która nie pozostawia wątpliwości