Jak przygotować się do ciąży po poronieniu?

Poroniłaś? Wciąż masz szansę na urodzenie zdrowego dziecka. Po pierwszym poronieniu to prawie 90%! Oto cztery najważniejsze wskazówki, które pozwolą dobrze przygotować się do kolejnej ciąży – zarówno fizycznie, jak i psychicznie.

jak przygotować się do ciąży po poronieniu

1. Przygotuj się psychicznie i nie bój się prosić o wsparcie

Zanim rozpoczniesz starania o kolejne dziecko, musisz przejść żałobę i zaakceptować stratę. Tylko wtedy będziesz miała pewność, że dziecko nie stanie się „lekarstwem” na utratę poprzedniej ciąży, co mogłoby wyrządzić mu dużą krzywdę w przyszłości.
Aby wrócić do równowagi, warto skorzystać z pomocy psychologa, który w profesjonalny sposób udzieli wsparcia. Dobrze jest również porozmawiać z innymi rodzicami, którzy także doświadczyli takiej straty, np. w czasie spotkań różnego typu grup, przez internet czy na rekolekcjach. Pamiętaj, że gotowi na dziecko musicie być oboje – zarówno Ty, jak i Twój partner.

2. Zrób badania, które zwiększą szansę na kolejne dziecko

Diagnostykę przyczyn poronienia najlepiej wykonać już po pierwszej stracie ciąży. Sprawdzenie stanu zdrowia i wykrycie ewentualnych nieprawidłowości umożliwi Wam szybsze wprowadzenie terapii i zwiększenie szansy na kolejne dziecko. Najpierw zrealizujcie genetyczne badanie materiału od dziecka – być może okaże się, że za poronienie odpowiadała losowa wada genetyczna, niezależna od Waszego zdrowia. Takie przypadkowe wady powodują ok. 60-80% poronień i najczęściej nie zdarzają się już w przyszłości.

Po poronieniach wykonuje się też m.in. badania kariotypu, w kierunku trombofilii wrodzonej, badania hormonalne, anatomiczne, immunologiczne i w kierunku chorób zakaźnych. Warto, aby Twój partner przeprowadził też test jakości nasienia. Nie zapomnijcie o badaniach podstawowych, np. morfologii krwi.

Ważnym badaniem, które warto wykonać po poronieniu jest test na trwałą nietolerancję glutenu, czyli celiakię. Nieleczona celiakia wiąże się z 10-krotnie wyższym ryzykiem poronienia, w porównaniu z kobietami, które mają celiakię i są na diecie bezglutenowej. Ponadto choroba ta może wpływać na niepłodność kobiet jak i mężczyzn. Badania dowodzą, iż płodność kobiet z celiakią w młodym wieku jest o ok. 40% mniejsza niż w ogólnej populacji. Celiakii wcale nie muszą towarzyszyć dolegliwości ze strony układu pokarmowego, poronienie może być jedynym objawem trwałej nietolerancji glutenu. Ze względu na mało charakterystyczny przebieg, zaledwie 5% pacjentów z trwałą nietolerancją glutenu wie, że powinni przejść na odpowiednią dietę. Robiąc badanie genetyczne na celiakię i wdrażając właściwe leczenie, para znów ma szansę na zajście w ciążę i urodzenie dziecka.

  

3. Pamiętaj o przyjmowaniu kwasu foliowego

Powinnaś rozpocząć je minimum 3 miesiące przed planowaną ciążą w dawce 0,4 mg na dobę. Pamiętaj, że ta witamina odpowiada za prawidłowy rozwój cewy nerwowej dziecka – wykształcającej się na samym początku ciąży. Niedobory kwasu foliowego mogą spowodować np. niedorozwój mózgu, rozszczep kręgosłupa czy zespół Downa.
Warto, abyś zdawała sobie sprawę, że nie każda kobieta powinna przyjmować najpopularniejszy, zwykły kwas foliowy. Zgodnie z informacjami Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego u 50% kobiet obecna jest mutacja MTHFR, prowadząca do zaburzeń wchłaniania. Jej wykrycie możliwe jest w czasie badań DNA.

Na właściwe przyswajanie suplementów wpływa również wspomniana wcześniej celiakia. Choroba ta prowadzi do zaniku kosmków jelitowych, przez co organizm przyszłej mamy nie może prawidłowo przyswajać większości witamin i składników odżywczych, w tym właśnie kwasu foliowego.  Jeśli kobieta chorująca na celiakię nie stosuje diety bezglutenowej, jej dziecko może być narażone na niedożywienie i problemy zdrowotne. Planując kolejną ciąże warto więc wykonać badanie genetyczne na celiakię – szczególnie, jeśli w rodzinie były przypadki nietolerancji glutenu.

4. Zrezygnuj z używek i wprowadź zdrowy styl życia

Dzięki temu poprawisz jakość komórek jajowych, przygotujesz organizm na przyjęcie dziecka, zwiększysz odporność i wpłyniesz pozytywnie na samopoczucie. Postaw na zdrową dietę (powinna zawierać wszystkie składniki odżywcze: białka, tłuszcze i węglowodany), jedz dużo warzyw, owoców i regularnie uprawiaj sport (np. marsze, pływanie, pilates). Pamiętaj, że zbilansowana dieta, aktywność fizyczna, rezygnacja z alkoholu i papierosów powinny dotyczyć nie tylko Ciebie, ale także Twojego partnera.


Zobacz też:

Przeczytaj więcej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *